Procedura nadawania nazwy „ szkoła waldorfska”
- Organ prowadzący szkołę składa wniosek do Związku Szkół i Przedszkoli Waldorfskich w Polsce (ZSPWP)
- Osoba wyznaczona przez Zarząd ZSPWP odwiedza szkołę.
- Szkoła musi spełniać następujące wymogi:
Wymogi formalne.
- Szkoła spełnia wymogi formalne zgodne z polskimi przepisami i posiada następujące dokumenty:
- wpis do ewidencji szkół
- statut szkoły
- program szkoły
- kwalifikacje nauczycieli są zgodne z wymaganiami – przepisy wynikające z UoSO i kwalifikacje dla nauczycieli waldorfskich.
Praca szkoły zgodna z zasadami pedagogiki waldorfskiej.
- Praca szkoły w sposób widoczny zgodna jest z pedagogiką waldorfska i antropozofią.
- Program szkoły zgodny z ogólnie przyjęty zasadami pedagogiki waldorfskiej.
- Plan organizacyjny szkoły:
- plan lekcji – lekcja główna od rana, lekcje przedmiotowe po lekcji głównej
- lekcja główna- m.in. część rytmiczna (m.in. wprowadzone elementy muzyczne, ruchowe), część narracyjna, nauczanie epokowe, nauczanie bez podręczników, program kształtowany przez nauczyciela prowadzącego, ocenianie opisowe
- pozostałe przedmioty: muzyka, eurytmia, dwa języki obce, prace ręczne, malowanie, rysowanie form, zajęcia ruchowe ( wychowanie fizyczne)
- w planie organizacyjnym uwzględnione święta doroczne
4. Szkoła nawiązuje współpracę z mentorem lub mentorami wybranymi przez Zarząd ZSPWP i szkołę:
- ustalenie współpracującej szkoły czy osób.
5. Statut zawiera zapis, że szkoła jest zorientowana na pedagogikę waldorfską opierającą się na antropozofii.
Nauczyciele
- Nauczyciele powinni mieć ukończone lub być w trakcie zdobywania wykształcenia waldorfskiego , w szczególności nauczycieli klasowi.
- Nauczyciele stale pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności poprzez pracę indywidualną i kolegialną, biorą udział w szkoleniach, konferencjach krajowych i zagranicznych.
- Kolegium Nauczycieli pracuje zgodnie z założeniami pedagogiki waldorfskiej:
- spotkania cotygodniowe
- praca studyjna
- omawianie dzieci
- wspólne podejmowanie decyzji w sprawach pedagogicznych
- każdy nauczyciel jest całkowicie odpowiedzialny za szkołę.
4. Nauczyciel dba o współpracę z rodzicami:
- regularne zebrania z rodzicami
- wykłady dla rodziców
- dbanie o udział rodziców w świętach, kiermaszach, dniach otwartych.
Zarządzanie i organizacja szkoły
- Szkoła powinna dążyć do bycia niezależnym od prywatnych interesów – preferowana forma to organizacja non-profit.
2. Szkoła realizuje zasadę kolegialności, wspólnego podejmowania decyzji i delegowania zadań oraz współpracy nauczycieli i rodziców .
3. W szkole są następujące gremia:
- kolegium nauczycieli
- zarząd
- rada rodziców
4. Szkoła współpracuje z innymi placówkami waldorfskimi.
5. Placówka ma stabilną sytuację finansową, prawną i kadrową.
Na podstawie sprawozdania przedstawiciela Związku (po odbytej przez niego wizycie w szkole) oraz przedstawionych przez szkołę dokumentów:
- statutu organu prowadzącego,
-statutu szkoły,
- dokumenty potwierdzające legalny status placówki,
zarząd związku wnioskuje o nadanie nazwy „waldorfska” lub, gdy kryteria nie zostały spełnione, o ustalenie okresu przygotowawczego lub odmowę nadania nazwy.
W przypadku ustalenia okresu przygotowawczego szkoła może używać warunkowo nazwę „waldorfska” przez 2 lata. W tym czasie powinna uzupełnić brakujące wymagania aby spełniać kryteria dla szkół waldorfskich. W okresie przygotowawczym szkoła informuje na swojej stronie internetowej, ulotkach, plakatach jaki posiada status- „Szkoła uzyskała warunkowo zgodę na używanie nazwy „waldorfska” na 2 lata czyli jest w okresie przygotowawczym do uzyskania nazwy „Waldorfska”
Podczas okresu przygotowawczego odbywać się będą wizyty w celu weryfikacji działań szkoły.
Otrzymanie zgody na używanie nazwy "waldorfska" (również warunkowo) zobowiązuje placówkę do wstąpienia do ZSPWP.
Warszawa, listopad 2015 r.