Copyright 2017 - Finpari - Związek Szkół i Przedszkoli Waldorfskich w Polsce

Rada IASWECE w Polsce

W dniach 20-24 kwietnia odbędzie się w Polsce Rada IASWECE- międzynarodowej organizacji zajmującej się wychowaniem małego dziecka i zrzeszajacej organizacje  32 krajów z Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej i Nowej Zelandii. Związek Szkół i Przedszkoli Waldorfskich w Polsce jest jednym z członków.  W ciągu roku odbywają się dwa takie spotkania i tym razem w Polsce, w Krakowie oraz w przedszkolu pracującym z inspiracji pedagogiki waldorfskiej w Wieliczce. Więcej można przeczytać na stronie IASWECE.

Cieszymy się, że po raz pierwszy w polsce zbierze się tak duże, międzynarodowe grono pedagogów waldorfskich. Cześć z  nich poprowadzi także wykłady i warsztaty na konferencji w Warszawie w dniach 16-17 kwietnia.

 

O antropozofii Rudolfa Steinera. Moje ścieżki między Amsterdamem, Samotraką, Chartres a Warszawą- Barbara Kowalewska

"Antropozofia? Co to właściwie jest? Powiedz w kilku zdaniach, na czym to polega? Zajmujesz się tym od tylu lat i jeszcze ci się nie znudziło? – takie pytania zadają mi czasem dawno niewidziani przyjaciele, znajomi, krewni. Zwłaszcza w Polsce. W Polsce, gdzie o twórcy antropozofii, Rudolfie Steinerze (1861–1925) – jednej z najwybitniejszych indywidualności XX w., filozofie, mistyku, reformatorze kultury i życia społecznego – wie się niewiele. A to, co się wie, bardzo rzadko pochodzi z własnych doświadczeń. Wyrażane opinie są zwykle powielaniem sądów gdzieś przeczytanych lub usłyszanych, zlepkiem informacji wyrwanych z kontekstu, czasem słusznych, częściej jednak groteskowo przekręconych i zdeformowanych. […]

Czytaj więcej...

Sprawdzian szóstoklasisty

Wszystkie szkoły waldorfskie w Polsce w kwestii sprawdzianu szóstoklasisty podlegają przepisom Ustawy o Systemie Oświaty i nasi uczniowie również tego dnia piszą sprawdzian szóstoklasisty. Życzymy powodzenia !!!!

Mamy jednak  nadzieję, że zmiana przepisów likwidująca ten test zagości dłużej w polskich szkołach, nie tylko waldorfskich. Coraz częściej specjaliści dochodzą do wniosku, że sprawdzanie wiedzy testami nie przynosi niczego dobrego.

Zwiększenie ilości zestandaryzowanych testów w szkołach przyczyniło się do radykalnego wzrostu stresu w szkole i wpłynęło negatywnie na ilość czasu, który uczniowie spędzali na kreatywnej i przez siebie zorganizowanej pracy, rozwijającej samodzielność i aktywne działanie w świecie.( Temat szeroko omawiany w międzynarodowym gronie na spotkaniu ECSWE Luksemburg 15-17.01.2016 r) 

O tym jak ciągłe rozwiązywanie testów niszczy samodzielność, kreatywność i umiejętność logicznego myślenia można też przeczytac w artykule Testy zamiast edukacji.

 

 

155 rocznia urodzin R. Steinera

27 lutego obchodziliśmy 155 rocznicę urodzin Rudolfa Steinera  (27.02.1861 - 30.03.1925 ), który był  twórcą pedagogiki waldorfskiej  filozofem, pedagogiem,  działaczem społeczny. Swoją myśl filozoficzną obejmującą radykalnie nowe spojrzenie na człowieka, jego rozwój, możliwości poznawcze, współczesną kulturę, naukę, życie społeczne, a także na genezę i ewolucję całego kosmosu, nazwał Rudolf Steiner ‘antropozofią’, co w dosłownym przekładzie oznacza ‘mądrość człowieka’ (z jęz. greckiego ‘anthropos’ = człowiek; ‘sophia’ = ‘mądrość’). Chodzi tu jednak o taką mądrość, która jest zarazem świadomością własnego człowieczeństwa, to znaczy, czuje się odpowiedzialna za los innych ludzi, gotowa do konkretnych inicjatyw i działań w praktycznym życiu.

Czytaj więcej...

f t g m